آخرین اخبار
کد مطلب: 80295
آيت‌الله خاتمي در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران:
دولت پرونده مشاجرات را ببندد/ رييس جمهور به منتقدين فضا بدهد/ آمريکا آرزوي رابطه با ايران را به گور خواهد برد
تاریخ انتشار : 1393/05/24 19:46:00
نمایش : 2124
خطيب نماز جمعه امروز تهران تاکيد کرد: آمريکا با اين خوي استکباري‌اش آرزوي رابطه با ايران را به گور خواهد برد.

به گزارش سلام لردگان يه نقل از شبکه اطلاع رساني دانا،‌ آيت‌الله سيداحمد خاتمي خطيب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در جمع سفرا و نمايندگان ايران در کشورهاي خارجي گفت: ايشان مطالب ارزشمندي را بيان کردند که مي‌توان آن را منشور سياست خارجي عنوان کرد.

وي افزود: در اين باره نکاتي قابل ذکر است. نکته اول اينکه آقا فرمودند تا وقتي که اظهارات خصمانه دولت و کنگره آمريکا ادامه دارد تعامل با آن هيچ وجهي ندارد. اين حرف هم مبناي قرآني دارد هم مبناي عقلي و هم مبناي تجربي.

خطيب نماز جمعه تهران ادامه داد: آمريکا در پي مذاکره نيست در پي سلطه است. مي‌گويد در ميز مذاکره حرف ما را بشنويد و آن را اجرا کنيد اين يعني سلطه. نظام اسلامي نظلام سلطه را نمي‌پذيرد آنها در پي تحقير ايران اسلامي هستند و مي‌خواهند بگويند که ديديد ايران هم تاب نياورد. مي‌خواهند ما را منفعل نشان دهند و اين يعني ذلت جامعه اسلامي.

آيت‌الله خاتمي گفت: اين سخن مبناي عقلي نيز دارد. 30 و چند سال پيش که امام(ره) دستور قطع رابطه با آمريکا را صادر کرد،‌ فرمود که آمريکا شيطان بزرگ است. از 36 سال پيش اين شيطان کوچک‌تر شده است؟ اين شيطان 10ها برابر شده گرچه هيمنه و اقتدار آمريکا به خصوص حمايت از صهيونيست‌هاي وحشي به کلي شکسته است. اين مرگ بر آمريکاهاي شما آنها را ذليل کرده است و تا شيطنت آمريکا باقي است مرگ بر آمريکا نيز باقي خواهند ماند.

وي در ادامه با اشاره به اينکه اين سخن يک مبناي تجربي نيز دارد، گفت: ما تجربه مذاکرات چند ماهه اخير را در قالب 1+5 داريم. مقام معظم رهبري تنها مذاکره در اين چارچوب را اجازه دادند. در ارتباط با مذاکره با ايران و رابطه طرفيني، مقام معظم رهبري تاکنون به هيچ کس اجازه ندادند اما در همين مذاکره نيم‌بند 1+5 آنها (غربي ها) چه کردند؟

خاتمي افزود:‌در اين مدت تندترين حرف‌ها و بدترين اهانت‌ها را کردند. آن طرف آمريکايي آن کسي که در شان خودش بود، گفت که فريب‌کاري در ژن مردم ايران است. شما فريب‌کاريد. آنها اهانت‌ها را بيشتر کردند و توقعاتشان بيشتر شد. تحريم‌ها را هم بيشتر کردند. آنهايي که دم به دم مي‌گفتند که چرا بهانه به دست دشمن مي‌دهيد آيا ما بهانه داديم؟

وي تصريح کرد: مقام معظم رهبري قبل از اينکه دولت جديد سر کار بيايد، فرمودند چشم من از مذاکرات آب نمي‌خورد ولي در عين حال منعي هم در مذاکرات نمي‌بينيم اما در واقعيت مي‌بينيم که آمريکا به هيچ عنوان قابل اعتماد نيست چرا که آنها دنبال بهانه هستند و دنبال حل مشکل نيستند.

خطيب امروز نماز جمعه ادامه داد: آمريکا با اين خوي استکباري‌اش آرزوي رابطه با ايران را به گور خواهد برد.

خطيب جمعه تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سالگرد آغاز بکار دولت يازدهم گفت: ما مطيع ولايتيم، ولي فقيه ما 3 قوه را تأييد مي‌کند و بر اين اساس نيز آحاد ملت ولايتمدار از دولت حمايت مي‌کنند و آن را مشروع و قانوني مي‌‌دانند.

وي ادامه داد: يک سال، زمان خوبي است که عملکرد دولت را ارزيابي کنيم، بيمه سلامت از تجربه‌هاي موفق و مردمي اين دولت بوده است و دولت از تجربيات ناکام درس بگيرد و به منتقدين نيز فضا بدهد.

خاتمي لايحه خروج از رکود اقتصادي را يک لايحه ملي ارزيابي کرد و گفت: از هر 3 قوه اين انتظار را داريم که اين لايحه را حمايت کنند و براي دولت و مجلس نيز آرزوي موفقيت مي‌کنيم.

خطيب جمعه تهران با اشاره به مشکلات عرصه فرهنگي در جامعه تصريح کرد: عرصه فرهنگ، عرصه بزرگي است، اگر فرهنگ آسيب ببيند جبران‌ناپذير است، دولت در عرصه فرهنگ و تقويت فرهنگ اسلامي- انقلابي، مقابله با تهاجم فرهنگي، بدحجابي و بي‌حجابي را وظيفه قانوني خود بداند.

وي تصريح کرد: دولت نبايد به حاشيه‌ها بپردازد و خودش هم حاشيه‌ساز نشود؛ مسائلي که هفته گذشته اتفاق افتاد و من قصد باز کردن آن را ندارم، مسئله مناسبي نبود، از رئيس‌جمهور مي‌خواهم با سعه صدر بيشتري با منتقدان برخورد کند.

خاتمي افزود: از دولت خواهش مي‌کنم پرونده اين مشاجره را ببندد و به مسائل کلي جامعه بپردازد تا ديگر شاهد اين حاشيه‌سازي‌ها نباشيم.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به کابينه جديد عراق نيز گفت: حفظ وحدت و يکپارچگي و مبارزه با تروريسم 3 رکن اساسي عراق است، اميدواريم کابينه به زودي شکل بگيرد و دولت عراق هر چه سريعتر به مشکلات مردم بپردازد به ويژه در مبارزه با شيطان داعش نيز اقداماتي را انجام دهد.

خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فرا رسيدن 25 شوال سالروز شهادت امام صادق (ع) گفت: اگر تلاش‌هاي گسترده امام صادق(ع) نبود امروز از اسلام چيزي جز شعار باقي نمانده بود. نه تنها شيعه بلکه اسلام مديون امام صادق (ع) است.

خطيب نمازجمعه تهران همچنين با اشاره به سالروز بازگشت آزادگان به کشور در 26 مردادماه گفت: بازگشت آزادگان و سالروز آن جدا روزي به يادماندني براي ملت ايران است که چگونه جگرگوشه‌هاي ما پس از سال‌ها اسارت سرافرازانه به کشور بازگشتند.

وي بر ضرورت حفظ اين سرمايه بزرگ تاکيد کرد و از جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا خواست تا اين سرمايه را حفظ کنند و البته بر ضرورت خدمت لازم از سوي مسئولان و انجام دين به آنها تاکيد کرد.

همچنين خطيب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به سانحه سقوط هواپيماي مسافربري و کشته شدن 39 نفر از هموطنان، اين واقعه را به بازماندگان آنان تسليت گفت.

همچنين آيت‌الله خاتمي به سالروز بزرگداشت علامه مجلسي اشاره و به تشريح خدمات وي در خصوص مسائل گوناگون از جمله تبليغ دين پرداخت.

خطيب نماز جمعه تهران در خطبه نخست نيز به بيان ادامه مباحث مربوط به سبک زندگي ديني پرداخت و گفت: تا سبک زندگي ها ديني نشود نمي توان گفت جامعه ديني شده است.

امام جمعه موقت تهران با بيان اينکه مبناي ارتباط براي انسانها بر اساس اصول مختلفي مانند نژاد، جغرافيا و حزب و گروه است، افزود: براساس قرآن، رابطه مومنان با يکديگر در جامعه اسلامي بايد بر اساس ايمان به خدا باشد و منطق قرآن اين است که همه محبت ها و دوستي ها را براين اساس تنظيم کنند.

وي اضافه کرد: براين اساس 3 حوزه دوستي شامل رابطه والدين و فرزندان، رابطه ميان برادران نسبي و رابطه زوجين با يکديگر قابل بيان است.

خطيب نمازجمعه تهران گفت: در قرآن کريم 5 بار از موضوع احسان به والدين در کنار عبادت خدا ياد شده و اين تاکيدي بر اهميت موضوع است.

حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي افزود: براساس آيات قرآن رابطه زوجين نيز بايد براساس مودت و محبت باشد و بايد اين اصل را در روابط اجتماعي زندگي لحاظ کنيم.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس